Ga naar de inhoud

Waaruit bestaat de loonindexering en hoe springt u ermee om?

In januari krijgen heel wat werknemers, over verschillende sectoren heen, een loonsverhoging dankzij de automatische loonindexering. Een financiële tegemoetkoming voor medewerkers om het steeds duurdere leven te bekostigen. Een uitdaging voor werkgevers om een hoge personeelskost en concurrerende markt het hoofd te bieden. iCredit licht de indexering toe en geeft twee concrete tips om hier als bedrijf kostenefficiënt mee om te springen.

Jeroen

Wat is de automatische loonindexering?

Hoewel de term veelvuldig gebruikt wordt, heeft hij niet altijd dezelfde betekenis. Er bestaat niet zoiets als één loonindexering. In België worden lonen geïndexeerd op verschillende momenten in het jaar en dat afhankelijk van de sector en diens collectieve arbeidsovereenkomst (CAO).

De publieke sector en de non-profitsector nemen de gezondheidsindex als maatstaf voor een indexatie. Deze indexeringsmethode volgt de evolutie van de inflatie. In de privésector daarentegen wordt er geïndexeerd op één vast moment per jaar, bijvoorbeeld 1 januari.

1 januari 2023 houdt dus geen bij wet verplichte gelijke automatische indexering voor iedere Belgische werknemer in. Sommige werkkrachten mochten het voorbije jaar al van een kleine indexering genieten. De meeste medewerkers zullen echter op hun loonbrief van januari een toename opmerken, die varieert van + 2% tot + 11%.

Nu de ogen volop gericht zijn op de lonen inspireert iCredit u graag met twee concrete voorbeelden. Realistisch én rendabel!

#1 Een leerrijke aanvulling op mooie lonen

In tijden van loonindexering zijn talenten extra aandachtig voor het financiële plaatje van de zaak. Wat verdienen ze bij hun huidige werkgever? Waarvan mogen ze genieten op een eventuele toekomstige werkplek? Aangezien de strijd om het hoogste loon uit te keren pittig is, kunt u er als werkgever voor opteren een goede mix aan te reiken van een mooi salaris en doorgroeimogelijkheden op maat.

iCredit past dit toe in de vorm van een finance traineeship. Hiermee ondersteunen we finance talent niet enkel met een stevig maandelijks zakcentje maar ook met een unieke opleiding op maat van hun competenties en karakter. Investeren in professionele én persoonlijke ontwikkeling is een gouden combinatie voor zowel uw medewerkers, als uw organisatie.

Meer te weten komen over ons finance traineeship? In onze recente blog doen we onze plannen voor 2023 graag uit de doeken.

#2 Credit management als continue besparing

Een tweede manier om de kosten te drukken, is credit management. Klantenrisico’s inschatten, openstaande factureren opvolgen, laattijdige betalers contacteren, afbetalingsplannen uitwerken … Er komt heel wat bij kijken, maar het is noodzakelijk voor de financiële gezondheid van uw bedrijf in een uitdagend klimaat. Ontbreekt het u aan de kennis of de mensen om (pro)actief in te zetten op credit management? iCredit kan u op lange termijn ontzorgen via outsourcing, onder de naam CREDIRE. Met een strategisch en sluitend kredietbeheer geniet u zo het hele jaar door van een gezonde cashflow. Iets wat in het licht van de hoge loonkosten des te belangrijker is.

Uw credit management laten beheren, controleren en optimaliseren door specialisten ter zake? iCredit kan u versterken met de juiste mensen en expertise.

Yehudi en Stephanie

Stay in touch!

Wil je op de hoogte blijven van alle nieuwigheden, of ben je geïnteresseerd in wat we voor jou kunnen betekenen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang meteen via mail onze updates, uitnodigingen en beschikbare profielen.