VAN CUSTOMER SERVICE NAAR CREDIT COLLECTION
Communicatie vormt de rode draad bij customer service. En dat is bij credit management niet anders. Ook hier maakt persoonlijk contact het verschil. Net daarom zijn customer service medewerkers uitermate geschikt om een rol binnen collections op te nemen. iCredit zet haar deuren wagenwijd open en helpt u succesvol te schakelen. Ontdek hoe we u op meerdere vlakken ondersteunen!
Wat houdt customer service in?
Elk bedrijf dat haar klanten centraal plaatst, doet aan customer service. Customer service of internal sales medewerkers vormen het aanspreekpunt en engageren zich om klantenvragen te beantwoorden. Dat doen ze via de telefoon, mail, eventuele chat, enzovoort. Wat hen typeert? Een mensgerichte mindset, een doortastende houding en heldere communicatie. Deze profielen zijn over het algemeen breed inzetbaar: van het onthaal, over de salesafdeling, tot het logistieke departement.
Kan u schakelen van customer care naar collections?
Kort en duidelijk: ja! Het is zeker mogelijk om te schakelen van customer service naar collections. Dezelfde eigenschappen zijn van belang: empathisch vermogen, luisterbereidheid, klantgerichtheid … In tegenstelling tot incassokantoren streeft iCredit er namelijk naar de klantrelatie te behouden na de invordering. Sterke communicatieskills en ruime talenkennis mogen daarom niet ontbreken. Wij vragen dat onze credit controllers zowel het Nederlands als het Frans beheersen. Engels is een pluspunt. Verder komt de vastberadenheid, die noodzakelijk is in customer service, ook bij debiteurenbeheer goed van pas. U maakt afspraken met klanten en moet ervoor zorgen dat deze nageleefd worden.
Onze collega Nans Luzeka groeide met glans door van customer care naar credit management. Benieuwd hoe zij deze switch ervaarde? In een boeiende getuigenis deelt ze haar verhaal en licht ze toe hoe iCredit haar warm begeleidde.
Welke taken kan u opnemen binnen debiteurenbeheer?
Omwille van uw achtergrond als internal sales speelt u vooral in de eerste fasen van het credit management een rol. Onbetaalde facturen opvolgen, klanten bellen, aanmaningen versturen, afspraken maken rond betalingen … Door uw ervaring met customer service kan u daarnaast ook de inkomende klachten behandelen. Krijgt u een ontevreden klant aan de lijn? Dan registreert u de melding en toetst u dit af bij het verantwoordelijke departement. Van zodra u weet of de klacht al dan niet gegrond is, koppelt u terug naar de klant.

Hoe ondersteunt iCredit u bij de overstap naar credit control?
iCredit zorgt voor persoonlijke begeleiding doorheen uw traject en garandeert een sterke mix van theorie en praktijk. Voor wie gespecialiseerd is in customer service, is collections vaak nieuwe materie. Een financiële achtergrond heeft u echter niet nodig. Met interne opleidingen schaven we uw kennis rond credit control snel bij. We dompelen u onder in het volledige proces: klanten opbellen, de gerechtsdeurwaarder inschakelen, handelen bij een eventueel faillissement … Uiteraard beseffen we dat sommige telefoongesprekken uitdagend kunnen zijn. Daarom krijgt u concrete tips om de dialoog aan te gaan. Maar u ontwikkelt ook een sterke juridische basis. Er bestaat immers een strak wettelijk kader rond credit management.
In tegenstelling tot een financiële achtergrond is een goede basiskennis Frans wel onmisbaar. Daarom kijken we tijdens onze screening niet enkel naar uw competenties, maar evengoed naar uw talenkennis. Afhankelijk van uw niveau bieden we trainingen aan om uw woordenschat en grammatica op punt te zetten. Daarbij leggen we sterk de nadruk op gesproken taal, zodat telefoongesprekken met klanten vlot verlopen.
Voor wie is de switch naar credit management interessant?
Bent u momenteel actief in customer service? Wilt u uzelf blijven uitdagen en uw blik verbreden? Credit management plaatst u voor een frisse uitdaging in een nieuw domein, waarbij u uw reeds verworven skills perfect kan inzetten. Met hands-on opleidingen voorzien wij u van de juiste juridische en financiële expertise om door te groeien tot credit controller of finance consultant in debiteurenbeheer.
Overweegt u een carrièresprong in collections? iCredit moedigt u enthousiast aan en biedt de juiste handvatten om door te groeien. Pols vrijblijvend naar de mogelijkheden bij onze recruiters.
Wie is iCredit?
iCredit is gespecialiseerd in finance rekrutering, projectsourcing, interim-management en outsourcing. Met een bijzondere kennis van credit management, accounts payable, accounts receivable en treasury, zorgen wij voor het juiste finance talent op de juiste plaats. Van junior accountants, over senior debiteurenbeheerders, tot rasechte financieel managers. Wij kijken bewust verder dan cv’s met competenties en referenties. Onze authentieke aanpak is de sleutel tot een succesvolle rekrutering.
Gepubliceerd op 12 april 2023

Stay in touch!
Wil je op de hoogte blijven van alle nieuwigheden, of ben je geïnteresseerd in wat we voor jou kunnen betekenen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang meteen via mail onze updates, uitnodigingen en beschikbare profielen.