Voorkomen is beter dan genezen! Hoe kan KYC me hierbij helpen?
In Credit Management luidt de gouden regel: voorkomen is beter dan genezen. Het risico op laattijdige of niet-betaling inschatten is hierbij van essentieel belang. Om dat risico te gaan bepalen moet u uw klant goed kennen. Het principe van ‘Know Your Customer’ (KYC) kan u hierbij helpen.
Know Your Customer, ook bekend als Customer Due Dilligence, is een term waar vooral de bankenwereld mee vertrouwd is. Als je financiële samenwerkingen aangaat met bedrijven of particulieren, is het belangrijk om de risico’s die daaraan verbonden zijn goed in te schatten. Dat kan door grondige screenings uit te voeren. Maar je kan niet zomaar alles opvragen, want vaak is de financiële situatie vertrouwelijk. Om over die privacy te waken, zijn er strenge regels aan verbonden. Toch zijn er tal van mogelijkheden om de risico’s goed in kaart te brengen. Wij zetten ze vanuit onze expertise graag voor u op een rijtje.

Credit Management & KYC
Om het risico op niet- of laattijdige betaling te voorkomen of beperken, moet u uw klanten goed kunnen inschatten. Liefst op zoveel mogelijk vlakken. U vindt best de antwoorden op algemene vragen zoals:
- Wie is mijn klant precies?
- Wie zijn de eigenaars, de zaakvoerders en bestuurders?
- Waar is mijn klant gevestigd?
- Contactgegevens: kan ik op verschillende manieren communiceren, met de juiste personen?
- Waar drijft mijn klant handel? Ook in het buitenland?
- Wie zijn hun eindklanten zoal?
- Is er zicht op groei of heeft de klant het eerder moeilijk?
- Speelt er een eventuele overname?
- …
Het belangrijkste punt voor Credit Management is uiteraard de financiële positie van de klant. Om die te bepalen heeft u diverse mogelijkheden.
Financiële risicoanalyse
U kan als ondernemer zelf een screening doen. Vele (financiële) gegevens zijn publiek toegankelijk. Denk bijvoorbeeld aan de Kruispuntbank voor Ondernemingen (KBO) of de Nationale Bank van België (NBB). Aan de hand van gekende ratio’s zoals de liquiditeits-, solvabiliteits- en rendabiliteitsratio, geeft u een bepaalde rating of score. Dit geeft u bij aanvang een inschatting van het eventuele risico. Deze kan u helaas enkel toepassen op professionele klanten. Een risicoanalyse van een particulier ligt veel moeilijker, omdat diens gegevens over het algemeen niet openbaar zijn.
Ondersteuning bij risicoanalyse
Zo’n screening vergt wel wat ervaring en kennis. Heeft u die niet, dan kan u bijvoorbeeld een beroep doen op handelsinformatie. Daar zijn verschillende aanbieders voor in de markt zoals bijvoorbeeld Graydon-Credit Safe, Company Web, Trends, Dun & Bradstreet, … Zij bundelen alle bedrijfsgegevens in een rapport en geven zelf een bepaalde rating.
Voor grote klanten, of grote bestellingen, wilt u de screening zo uitgebreid mogelijk doen. Velen doen hiervoor een beroep op een kredietanalist.

Risico’s beperken
Blijkt het risico op niet-betaling toch wat groter, kan u zichzelf indekken en zekerheden inbouwen. U kan bijvoorbeeld een waarborg vragen, een voorafbetaling of werken met tussentijdse facturen. Daarnaast heeft u de optie om het risico te verzekeren via een kredietverzekering, al dan niet gekoppeld aan factoring.
KYC in uw organisatie implementeren of hulp nodig van Credit management professionals?
Gepubliceerd op 27 april 2023

Stay in touch!
Wil je op de hoogte blijven van alle nieuwigheden, of ben je geïnteresseerd in wat we voor jou kunnen betekenen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang meteen via mail onze updates, uitnodigingen en beschikbare profielen.